torsdag 7. januar 2010

Oppsummering 1. termin!

Det første halvåret med faget Medie og Informasjonskunnskap har absolutt svart til forventningene. Jeg innledet skoleåret med noen ønsker, som å kunne utfordre og bruke mine muntlige og skriftlige ferdigheter gjennom ulike kommunikasjonsformer. Selve faget går jo ut på nettopp dette, og jeg kan se tilbake på en spennende og krevende termin, med mange positive opplevelser og utfordringer.

Kort oppsummert har vi blant annet vært innom VOKI, der vi skulle presentere oss selv gjennom et digitalt verktøy. Dette var også en gylden anledning til å bli bedre kjent med klassens elever.

Våre medievaner var det første temaet vi var innom, og jeg sitter igjen med mye relevant kunnskap innenfor dette temaet, og føler at læringen har vært med på å bevisstgjøre den enorme teknologiske utviklingen vi er en del av. I løpet av denne perioden kom det fram en del aha-opplevelser, i forhold til utviklingen som statistikkene viste oss.


Videre tok vi for oss tema kommunikasjon, og ja kommunikasjon er viktigere enn noen gang. Gjennom kommunikasjon kan de fleste problemer løses, og det er det som er selve nøkkelen her i livet.


Nyheter er en del av pensum, noe vi bygget oss opp med gjennom fakta og kunnskap. Resultatet ble en nyhetsanalyse, og også her lærte jeg en masse. Vi har også hatt mye fokus på presseetikk, en vesentlig del av journalistenes hverdag. Aldri før har vi vært omringet av så mye nyheter og reklame. Det er viktig å være kritisk til det en hører og ikke ta alt for gitt. Med sunn fornuft og litt ballast i bunn, kan man vurdere det man hører på en fornuftig måte.


Terminens siste hovedemne var avis, og vi har vært i gjennom alt fra avisens historie, avisstruktur, presseetikk, og endte opp med vår egen klasseavis. Her fikk vi en smakebit av journalistenes hverdag, og produktet blir publisert offentlig på nettet, spennende!
I 10 uker har vi holdt på med søkeoppgaver, der vi har lært oss ulike søkestrategier. Personlig har jeg hatt godt utbytte av dette, ettersom jeg har lært meg metoder for å sortere og forbedre søkene på internett. Når det er sagt fikk jeg ikke så stor utbytte av de siste oppgavene, for meg gjaldt det bare å knekke den koden, som gjorde at jeg effektiviserte søkingen. Dette oppnådde jeg etter noen søkeoppgaver.


Skolepulsen er en side på skolens hjemmeside, der vi har fått være ”journalister”, og skrevet om noe aktuelt fra skolen. Dette var en spennende oppgave, der vi måtte tenke kreativt og samarbeide med en annen medelev.


Alt i alt har dette vært et utrolig spennende og morsomt halvår, med mange kreative utfordringer og løsninger. Med en svært dyktig lærer som gjør undervisningen variert og motiverende, er dette et fag jeg virkelig gleder meg til å jobbe videre med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar