torsdag 3. februar 2011

Informasjonskløfter - forslag til innledning


”For den som har, han skal få, og ha i overflod; men den som ikke har, han skal miste til og med det han har.” (Matteusevangeliet 25:29) Dette kjente sitatet fremstiller hvordan goder og byrder er fordelt i et samfunn, og i denne sammenheng faller også informasjonskløfter inn som et sentralt begrep. I følge NDLA er informasjonskløfter definert som noe som oppstår som følge av at innbyggere i et samfunn har forskjellige kunnskaper, og ulik tilgang til informasjon. Som det sies i Matteusevangeliet er det slik at de som allerede sitter inne med mye kunnskap og informasjon har større forutsetninger for å nyttiggjøre seg av informasjon fra massemediene på en effektiv måte, i forhold til de som mangler denne forhåndskunnskapen. I denne artikkelen vil jeg nettopp diskutere hvordan media er med på å skape, forsterke og motvirke informasjonskløfter. Dette vil si at jeg vil få frem ulike momenter, forklaringer, forhold og årsaker og diskutere dem. Ordet media kan bety så mangt, men i denne oppgaven vil jeg konkretisere dette til basismediene aviser, radio, TV samt nettmedier. For å tydeliggjøre ordene skape, forsterke og motvirke, kan vi se på ordenes definisjoner. I følge ordbok.no betyr ordet skape å danne noe nytt, forsterke vil si å øke virkningen av noe som allerede eksisterer, mens motvirke betyr å motarbeide noe som allerede finnes eller noe man vil hindre skal oppstå. Informasjonskløfter kan både oppstå mellom individer i et land, og mellom individer i ulike land. Det vil si at det også finnes internasjonale informasjonskløfter, men hvordan har egentlig media innvirkning på dette fenomenet?



Kilder

Bibelen: Matteusevangeliet 25:29

NDLA.no (2011): ”Informasjonskløft”
http://ndla.no/nn/node/11235 Lastet ned 03.02.2011

Ordbok.no (2008): ”Bokmålsordboka - Skape”
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=skape&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Lastet ned 03.02.2011

Ordbok.no (2008): ”Bokmålsordboka - Forsterke”
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=forsterke&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Lastet ned 03.02.2011

Ordbok.no (2008): ”Bokmålsordboka - Motvirke”
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=motvirke&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Lastet ned 03.02.2011

6 kommentarer:

  1. Liker innledningen din, du berører de fleste punktene som Jan-Arve ar tatt for seg i emneplanen og "bruksanvisningen" til selve innledningen, du har valgt en kort og konkret måte å skrive på.

    Dette gir meg også nye måter å skrive på og jeg kan selv sette i gang med min egen innledning! :)

    SvarSlett
  2. Hei.
    Eg heiter Per og har mediefag som eit av mine programfag. Går 3. året ved Sogndal vgs. I dette høvet har eg i oppgåve å gi deg respons på noko av arbeidet du publiserer.

    Godt innhald som grip lesaren allereie ifrå fyrste linje. Likar at du koplar eit bibelsitat til emnet du skal formidle, då dette vekkjer merksemd hjå meg som lesar. Vidare greier du fint og utførleg ut om emnet som teksten skal drøfte vidare. Soleis er det liten tvil om tekstens innhald. Språk, flyt samt kjeldehenvisning er bra. BRA!

    Det at du endar innleiinga med eit spørsmål gir teksten din noko å byggje vidare på. Du har derfor (dette er sikkert planlagt frå di side) eit godt grunnlag for ei naturleg utgreeing vidare. Fin overgang.

    Kort oppsummert ei veldig god innleiing som har alle forutsetningar for å bli ein del av ei veldig god oppgåve. Godt arbeid!

    Er ikkje mykje å påpeike i dette innlegget, men kanskje kan du omformulere bygnaden på nokre av setningane dine? Tenkjer først og fremst på lengda. Dette er likevel berre pirking ifrå mi side.

    Innlegget held høg kvalitet.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fine tilbakemeldinger! :)

    SvarSlett
  4. Hei.
    Eg heiter Anette og går på Sogndal vgs.

    Eg er einig i der Per skriv, du har ein god innleiing som kan føre til ein bra tekst.

    Dersom eg skal pirke på noko, vil eg sei at den kanskje er litt lang. Du har mange definisjonar som eg kanskje ville ha tatt med i dei kommande avsnitta.

    Men absolutt ei god byrjing! Fint at du har huska kjeldeliste.

    Bra jobba :)

    SvarSlett
  5. Takk for gode kommentarer! Jeg kan se at innledningen kan bli i lengste laget, men den inneholder alle de punktene som vi skulle ha med. Derfor er det en del definisjoner og presiseringer. Lengden er også innenfor den maks-grensen vi har fått oppgitt, men jeg skal se om det er mulig å korte den ned noe.

    SvarSlett
  6. Støtter de kommentarene som er gitt her. De burde bringe deg videre. Vil du kalle dette en artikkel? Skal vi kalle det en fagtekst? Du trenger ikke å utdype hva du legger i skape, forsterke og motvirke her. De bør være entydige i denne oppgaveteksten. Fint at du skriver nettmedier og ikke Internett. Husk at Internett er et nettverk av datamaskiner som danner basis for ulike kommunikasjonstjenester.

    SvarSlett