onsdag 23. september 2009

Mediestrategi til Stortingsvalget 09

Hvordan man skal løse koden for å nå ut til ungdom i forbindelse med Stortingsvalget, kan være en krevende oppgave. Internett er en sikker vinner for å formidle et budskap til de unge, men hvordan man velger å bruke de ulike kanalene, har stor betydning for hvordan budskapet blir mottatt.

Arbeiderpartiet gikk av med seieren i årets Stortingsvalg, og Jens Stoltenberg fortsetter i sin jobb som partileder og statsminister. Kanskje var det takket være et godt forarbeid med fokus på gunstige formidlingsmetoder? De har i hvert fall oppnådd et mål, for budskapet har nådd fram til store deler av befolkningen. Som Jens Stoltenberg sa: ”Politikk handler om å sette store mål – og om å ha evnen til å nå dem.”

”Alle skal med”. Slik lyder Arbeiderpartiets slagord. De har valgt å være der velgerne er, for å få tilbakemeldinger på deres synspunkter og politikk. Derfor har de brukt kanaler som Facebook, Twitter, YouTube, Flickr og blogg.

Arbeiderpartiet kommer godt ut når det gjelder hjemmesider. Beskrevet med tre ord, vil jeg si at siden er oversiktelig, informativ og innbydende. I tillegg finner man også lenker til andre kanaler som blogg, Twitter, Facebook, Flick og YouTube nederst på siden. Dette er med på å skape en fin helhet, der en kan linke seg videre for å hente mer informasjon. Siden inneholder også en web-tv, der man kan se ulike snutter i forbindelse med valget. Arbeiderpartiet.no har vunnet en rekke priser, og konklusjonen ble ”Ap’s web-tv og bruken av eksterne plattformer stiller i særklasse. ”

AUF er Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon, som framstår som landets største politiske organisasjon for unge. Deres hjemmeside er bygget opp på en kreativ måte, som trekker til seg ungdom. I likhet med Arbeiderpartiets hjemmeside, er denne siden også informativ, oversiktelig og innbydende. Designet er mer tilpasset de unge, og linker til de sosiale mediene som Facebook, Twitter, Flickr og YouTube representerer siden.

Statsminister og partileder Jens Stoltenberg, har siden 2008 vært å finne på Facebook. Han har opprettet en tilhengergruppe, der han har oppfordret folk til å komme med innspill og delta i debatten. Stolenberg skriver jevnlig på veggen for å oppdaterer folket, samtidig som han svarer på en rekke spørsmål som blir sendt inn av tilhengerne. På hans profil ligger det også personlig informasjon, bilder, videoer, linker samt den storstilte kampanjen ”Hva er viktig for deg”. Jeg vil si at Jens har fått maksimalt ut denne kanalen, og her er målgruppen rettet spesielt mot de unge, men også mot andre Facebook-brukere.

Bloggen til Jens Stoltenberg er preget av hans politiske ståsted, der han tar opp sentrale temaer i forbindelse med valget. Språket er engasjerende og saklig. Målgruppen er nok mest rettet mot de unge, som er den ledende gruppen innenfor blogg. Når det er sagt, kan selvfølgelig de eldre også få et godt utbytte av å lese denne bloggen.

Arbeiderpartiet er også oppdaterte på Twitter , Flickr, YouTube og ARK. Deres hensikt er å kunne spre et budskap rask, og nå ut til flest mulig. Det er mange i Arbeiderpartiet som benytter seg av Twitter, og på Flickr deler de nedlastningsbare bilder fra arrangementer og samlinger. Partiet har vært å finne på YouTube siden 2005, og det har siden den gang blitt vist over 190 000 snutter. ARK er deres web-tv, der det er lagt vekt på at alle typer brukere raskt og enkelt skal kunne dele videoene på egne nettsider.

For å kunne nå ut til ungdom med sitt budskap, bør man bruke internett på en smart måte. Det er enkelte kanaler som spesielt er rettet mot ungdom, og jeg tenker da på Facebook, YouTube, Twitter, Flickr og blogger. Målet til et parti bør være å kunne formidle buskap som skal nå fram til flest mulige, og da er det nødvendig å bruke ulike sosiale plattformer. En god innstilling er å være der velgerne er, for å få tilbakemeldinger på deres synspunkter og politikk. Ungdommens medievaner avviker fra de eldre generasjonene, og for å engasjere de yngre, er det viktig å treffe de der de er. For å fange deres interesse, er det viktig for et parti å legge til rette for ungdom ut i fra hvor de befinner seg. Ettersom mange unge bruker nettstedene som nevnt innledningsvis, er det lønnsomt for et parti å formidle deres budskap gjennom disse kanalene. Formidlingen til ungdom, bør kanskje være litt mindre høytidlig og formell, i forhold til hvordan man overfører et budskap til de eldre. Ungdom vil nok være lettere mottakelig ved bruk av denne metoden. Internett er veldig gunstig for å spre buskap på en rask måte, hvis man klarer å treffe mottakerne på riktig sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar